Co je motor TSI?
Už jste se setkali s motorem TSI. Víte, co to je? TSI je zkratka pro přímé vstřikování paliva s turbodmychadlem. Tento motor vyvinuly společnosti Volkswagen, Audi a Seat. Prvním vozem s motorem TSI byl Golf GTI 1.4 16V, který byl uveden na trh v roce 2006.
Motory TSI se nepoužívají pouze ve vozech koncernu VW, ale také ve výkonných modelech SEAT Leon Cupra 280 a Audi RS3. Tyto motory se objevily i v dalších vozech, jako je Hyundai i30 N 2.0 T-GDI, Kia Stinger 2.0T-GDI, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde 2,9 l V6 Bi-Turbo atd.
Co je TSI?
Motor TSI vychází z motoru EA111 s přirozeným sáním, který byl poprvé představen v roce 1983. Motor TSI využívá stejnou základní konstrukci, ale byl upraven pro přeplňování turbodmychadlem.
Rozdíl mezi jinými motory je, že TSI má vyšší kompresní poměr (10:1) než kompresní poměr 8:1 u motoru EA111. To znamená, že zvládne vyšší plnicí tlak, protože jeho spalovací komora vydrží vyšší teploty, aniž by došlo k předčasné detonaci.
Kromě zvýšení kompresního poměru byla řada součástí motoru TSI přepracována tak, aby zvládla dodatečný tlak při přeplňování turbodmychadlem.
Patří mezi ně nové písty s nižší výškou korunky (pro snížení kývání pístu), pevnější ojnice, lepší chlazení oleje a lepší utěsnění proti úniku oleje při vysokém tlaku, jako je prudká jízda v zatáčkách nebo akcelerace z nízkých rychlostí při vysokých otáčkách (např. jízda do prudkého kopce).
Jak TSI funguje?
Motor TSI používá přímé vstřikování s piezoelektrickými vstřikovači, které dodávají palivo přímo do každého válce prostřednictvím 4 ventilů na válec.
Piezoelektrické vstřikovače umožňují přesnou kontrolu nad množstvím paliva vstřikovaného do každého válce - to umožňuje dosáhnout nižších emisí NOx při nízkých otáčkách motoru a vysoké účinnosti při vyšších otáčkách.
Jaký je rozdíl mezi TSI a TFSI?
Z technického hlediska není mezi těmito dvěma termíny velký rozdíl - označují různé generace tohoto typu automobilových motorů koncernu Volkswagen. První generace se nazývala TDI (Turbocharged Direct Injection), zatímco modely druhé generace se nazývají TSI (Turbocharged Stratified Injection).
Existují dva typy turbodmychadlem přeplňovaných zážehových motorů (TSI): s přirozeným sáním a přeplňované. Přirozeně nasávané motory používají tlak výfukových plynů (EGP) 0,8 baru nebo nižší, zatímco přeplňované motory používají tlak EGP 0,8 baru nebo vyšší.
Pro Dudlu napsala: Marcela Kalousová