UPOZORNĚNÍ: Z důvod, že prodejce zboží Gadgets House s.r.o. přestal fungovat a reagovat na objednávky, tak jsem dočasně mimo provoz. Budeme hledat vhodnou náhradu a pokusíme se brzy vrátit do hry.

Co je pohon 4x2?

Víte, co je pohon 4x2? Pohon 4x2 je typ konfigurace pohonu vozidla, kdy jsou poháněna čtyři kola. Tento termín se obvykle vztahuje na systémy pohonu všech kol, ale může se používat i pro systémy pohonu všech kol.

co-je-pohon-4x2

Systémy pohonu 4x2 se používají u lehkých nákladních a sportovně užitkových vozidel, zatímco běžnější systém pohonu 4x4 se vyskytuje u větších vozidel, jako jsou rodinné vozy, pickupy a SUV.

U systému 4x2 jsou poháněna obě přední kola a obě zadní kola. Při zatáčení vpravo nebo vlevo se otáčí pouze příslušné kolo. Ostatní tři kola zůstávají nehybná, dokud není potřeba trakce. Tento systém sice může zlepšit spotřebu paliva a snížit opotřebení jednotlivých pneumatik, ale nepřináší tak efektivní výkon jako systém 4x4.

Vozidlo s pohonem 4x4 má dva diferenciály, které umožňují, aby se jednotlivá kola při jízdě v zatáčkách nebo v nerovném terénu otáčela různou rychlostí. Díky tomu mohou všechna čtyři kola neustále zajišťovat trakci při jízdě po zpevněných nebo štěrkových cestách, kde by jinak došlo k záběru pouze dvou kol s povrchem země. Systém 4X4 také umožňuje zvýšit trakci při stoupání do kopce nebo při tahání nákladu do kopce.

autodoplnky

Výhody pohonu 4x2

  • Hlavní výhodou je, že jsou efektivnější na rovném terénu a mohou jet rychleji než vozidla 2x4 s podobným pohonem. Jak bylo uvedeno výše, je to dáno tím, že na každém kole je menší hmotnost a díky tomu je potřeba méně energie ke zrychlení nebo brzdění vozidla.
  • Další výhodou vozidel 4x2 oproti vozidlům 2x4 je jejich úspora paliva. Vzhledem k tomu, že jsou poháněna pouze dvě kola a nejsou zde vůbec žádné volnoběžky, bude spotřeba paliva nižší ve srovnání s vozidly 2x4 s podobným pohonem.
  • Kromě toho bývají hnací ústrojí 4x2 levnější než hnací ústrojí 2x4, protože nepotřebují další komponenty, jako jsou diferenciály (které snižují tření mezi nápravami) a převodové skříně (které přenášejí točivý moment mezi nápravovými hřídeli).

Pro Dudlu napsala: Marcela Kalousová

Vyberte si autodoplňky:

Pokračujte v čtení blogu: