Může žena řídit kamión? Může!

Pokud se považujete za zdatnou řidičku a řízení vás baví, potom není nic, co by vás drželo pozadu. Povězme si ale o prvních krocích a o tom, co je třeba si ujasnit, než se do všeho po hlavě pustíte. To je totiž jediný způsob, jak se kamioňačkou můžete stát!

kamion-selfie

Fotografie: Katerina Kralova

Změna stereotypů a stejné příležitosti pro všechny dávno pronikly i mezi profesionální řidiče. Potkávat tak na cestě řidičky kamionu je čím dál běžnější. Mnohé firmy aktivně podporují ženy, aby se zapojily do profesí, kde dříve tradičně dominovali muži. Současné kamiony navíc mají automatizované převodovky, posilovače řízení, klimatizaci a další vymoženosti, které snižují fyzickou náročnost práce a tak ji i ženská může hravě zvládnout.

cerveny-kamion

Než začneme, shrňme si, co všechno musím mít a udělat, abych mohla pracovat jako truckerka:

1) Splnění základních podmínek
Minimální věk:
- Skupina C: 21 let (18 let s profesní způsobilostí)
- Skupina CE: Stejné jako skupina C (pokud již máte C, můžete CE získat ihned).
Platný řidičský průkaz skupiny B: Musíte již mít průkaz na osobní auto.
Zdravotní způsobilost: Absolvování lékařské prohlídky, která potvrdí, že jste způsobilý/způsobilá k řízení nákladních vozidel.
2) Výběr autoškoly
3) Absolvování kurzu
4) Závěrečné zkoušky
- Teorie:
- Test z pravidel silničního provozu
- Technika vozidla: Otázky týkající se konstrukce a údržby vozidla
- Praktická zkouška: Jízda v provozu i na cvičišti.
5) Profesní průkaz řidiče

kamion-ve-meste

Jaké vlastnosti musím mít, abych to zvádla?

Základem je odvaha - nemyslím tím jen odvahu sednout do velkého stroje a ten ovládat. Mluvím o odvaze, která začíná, jakmile vstoupíte na půdu autoškoly, abyste se zapsala, přes cvičiště, kde se budete učit manévrům a parkování s návěsem, po každý den vaší nové práce.

Od samého počátku v autoškole, na úřadě, kam si půjdete s pocitem vítězství váš doslova vybojovaný řidičák vyzvednout a potom každý den v nové práci, za tím velkým volantem budete totálním středem pozornosti, ať o ni stojíte, či vůbec a upřednostnila byste radši jen klid při vykonávání své práce. O takové odvaze tady hovoříme.

Jste připravena? 

Musíte být otevřená tomu, naučit se něco o technice, motoru a hlavně pak o pneumatických brzdách. Pokud vás toto téma už jen od čtení nudí, musíte zatnout zuby, protože bez pořádného nastudování techniky, pojmenování jednotlivých částí kamionu, znalosti, k čemu všechno slouží a jak je vše navzájem propojené, včetně základní údržby, vás k řízení nikdo nepustí.

Ale nezoufejte, i technika a všelijaké tipy, triky, rady a návody může i ženská shledat zajímavými a ve chvíli, kdy všemu porozumíte (tomu momentu samozřejmě předchází obrovská snaha, píle, nervy a vztek) budete na sebe nejen hrdá, najednou totiž budete vědět věci, co vaše kamarádky neznají. Zvednutí kapoty běžného auta a základní porozumění tomu, co pod ní vidíte pro vás náhle bude, ve srovnání s truckem, hračkou.

Zní to zajímavě? Tak pojďme dál

Nyní jste připravena na praktickou část výcviku, tedy tu, kdy se budete učit chybami, zatímco vás bude sledovat dav posměvačných mužských. Někteří studenti vám možná budou fandit, někteří snad budou zaskočeni vaší odvahou. Sledovat vás ale jisto jistě budou naprosto všichni. Do jednoho. Přicházejí totiž jízdy a trénink na cvičišti.

Couvání s návěsem

Asi nejhorší a nejtěžší část tréninku je právě učení se manévrům, couvání a parkování, včetně toho podélného. Při neustálé pozornosti ostatních se vám každá vaše chyba bude zdát desetkrát závažnější, než ve skutečnosti je. Musíte si pamatovat, že je vám věnována ta nejlepší péče a rady instruktorů si berte k srdci. Když se budete řídit přesně tím, co vám říkají, nemůžete potom při zkoušce neuspět.

Je to na váš příliš? Nebo se nemůžete dočkat? Právě jste si odpověděla, jestli práci můžete dělat nebo ne. Tahle kariéra se totiž bude opakovat ve stejném duchu, každý den.

Došla jste příliš daleko na to, abyste to zabalila a utekla. Navíc instruktoři, jako správní leadeři, by vás jen tak nenechali se vzdát. Nakonec to stejně dokážete a všem mužským vytřete zrak. I sama sobě... co si budeme povídat. Vaše ego stouplo k nebi, přichází velká oslava a slavný příspěvek na facebook, kterým se světu pochlubíte tím, co málokterá ženská zvládne, mnohdy i málokterý chlap.

V ruce držíte řidičák, profesák a vše, co potřebujete k výkonu nové práce. Některé firmy, i přesto, že zatím nemáte žádnou praxi, o vás jako o ženu mají zájem a vy si nakonec vyberete tu, která vám pro začátek zní nejlépe.

kamion-technika

Nástup do nové práce se blíží...

Nastává ten pravý strach. Za volantem trucku jste přeci jen seděla jen párkrát a nikdy ne sama. Kdyby se cokoliv na kamionu porouchalo, byli tam ostatní, aby si poradili. Po všem tom učení a studování ale moc dobře víte, že jako řidička jste odpovědná za technický stav trucku, který si sama musíte před jízdou kontrolovat. Odpovídáte i za zajištění a bezpečnost nákladu, který máte převážet, a to už je hodně závažné uvědomění, jaké jste ve všem tom kolotoči, adrenalinu a pozornosti tak nějak opomněla. Tak co teď? O začátcích v první práci jako kamioňačka si můžete přečíst v dalším článku.

Jak bylo zmíněno na začátku, nyní vám nezbývá nic jiného, než se do všeho opět vrhnout pěkně rychle, nezastavitelně a hlavně - S ODVAHOU!

Pro Dudlu napsala: Katerina Kralova

Pokračujte v čtení blogu:

     

    ⏫ Potřebujete zlepšit pozice v SEO a hledáte zpětné odkazy? Spojte síly s Dudlu! ⏫