Jaké KPI sledovat v SEO?
Hlavní KPI pro SEO je sledování růstu návštěvnosti v GA4 (organic search + direct) a návštěvnosti v Google Search Console. Sekundární metrikou může být sledování pozic pomocí Collabimu a Google Search Console, růst konverzí (počet objednávek, hovorů a poptávek) a celkový výkon projektu. Za terciální metriku lze hodnotit asistované konverze u remarketingových kampaních.
Jak určit KPI pro SEO specialistu (Autor: Tomáš Zahálka)
V SEO (Search Engine Optimization) je klíčové mít jasno v tom, které klíčové ukazatele výkonnosti (KPIs) je vhodné sledovat, abyste mohli vyhodnocovat úspěšnost vašich SEO strategií a případně je upravovat pro dosažení lepších výsledků. Pro e-commerce je zvláště důležité sledovat KPIs, které přímo ovlivňují prodeje a návratnost investic.
1. Organická návštěvnost
- Co sledovat: Počet návštěvníků, kteří přišli na váš e-shop / web z vyhledávačů bez placení za reklamy (organic search, direct).
- Jak měřit: Využijte Google Analytics nebo GSC a sledujte nárůst organické návštěvnosti meziročně a v průběhu času.
2. Pozice klíčových slov
- Co sledovat: Pozice vašeho e-shopu ve výsledcích vyhledávání pro relevantní klíčová slova.
- Jak měřit: Použijte nástroje jako Google Search Console, Collabim, SEMrush nebo Ahrefs.
3. Konverzní poměr z organického vyhledávání
- Co sledovat: Procento návštěvníků, kteří provedli nákup nebo jinou žádoucí konverzi.
- Jak měřit: Sledujte v GA4 meziroční počet objednávek a konverzní poměr.
4. Průměrná doba strávená na stránce
- Co sledovat: Doba, kterou návštěvníci tráví na stránkách vašeho e-shopu.
- Jak měřit: Google Analytics poskytuje data o průměrné době strávené na stránce.
Začněte měřit SEO s Collabimem - Po registraci prvních 14 dní ZDARMA
5. Bounce Rate (míra okamžitého opuštění stránky)
- Co sledovat: Procento návštěvníků, kteří opustili e-shop hned po příchodu na jednu stránku bez interakce.
- Jak měřit: Tuto metriku naleznete v sloupcích analytického nástroje Google Analytics.
6. Počet indexovaných stránek
- Co sledovat: Kolik stránek z vašeho e-shopu je vyhledávačem skutečně indexováno.
- Jak měřit: Tuto informaci můžete získat pomocí nástroje Google Search Console
7. Zpětné odkazy
- Co sledovat: Počet a kvalitu zpětných odkazů směřujících na váš e-shop.
- Jak měřit: Tuto informaci můžete získat pomocí nástroje Google Search Console
8. CTR (Click-Through Rate) z vyhledávání
- Co sledovat: Procentuální podíl prokliků vůči zobrazení stránek ve vyhledávačích
- Jak měřit: Tuto informaci můžete získat pomocí nástroje Google Search Console
SEO a PPC reklama pro Shoptet e-shopy (Autor: Tomáš Zahálka)
Jaké často vyhodnocovat KPIs v SEO?
V SEO nepřichází výsledky ihned, proto je vhodné si nastavit pravidelný měsíční reporting prací s kvartálním pohledem z GSC pro první signály a meziročním srovnáním s dopadem na objednávky a další konverze, které by vám měl reportovat SEO specialista, nebo nezávislý datový analytik v kontextu s rozpočtem a celkovou marketingovou strategií.
Negativně může cíle ovlivnit změna sortimentu, vyprodání klíčových produktů, agresivnější remarketingová strategie, technické změny, meziročně vyšší podíl zamítnutí cookies lišty a ekonomická situace na trhu. Proto vždy vyhodnocujte i dílčí dopady vůči trhu.
Pro Dudlu sepsal SEO specialista: Tomáš Zahálka