Stolní hra Mlýn
Desková hra Mlýn
Cílem hry je dostat se co nejrychleji do cíle. Každý z hráčů si vybere jednu z figurek a postaví ji na startovní pole. Hru začíná hráč, který hodí kostkou nejvyšší číslo. Další hráči pak hrají v pořadí dle směru hodinových ručiček. Hráč může vystartovat, hodí-li „1“ či „6“. Hodí-li další „6“, může házet ještě jednou. Dostane-li se na políčko, které je obsazeno jiným hráčem, musí se tento vrátit na Start. Aby hráč dojel do Cíle, musí hodit číslo odpovídající počtu polí, které ho dělí od Cíle. Hráč, který se dostane do Nemocnice (pole č. 5) z pole Nehoda (pole č. 27), z něj může pokračovat, teprve až hodí „1“ nebo „6“. Pokud se na pole č. 5 dostane jiným způsobem, toto pravidlo pro něj neplatí.
Stolní hra mlýn: Trocha historie
Podle R. C. Bella, byla nejstarší herní deska (s diagonálami) nalezena vyrytá na střešních taškách chrámu Kurna v Egyptě. Jejich vznik Bell odhadnul na období kolem roku 1400 př. n .l. Friedrich Berger píše, že některé obrazce ve městě Kurna – včetně koptických křížů – tuto domněnku potvrzují, i když dobu jejich vzniku nelze přesně určit. Jedna z nejstarších písemných zmínek o hře může být již v Ovidiově knize Ars Amatoria. V knize třetí (c. 8 CE), po diskusi o Latrones, populární deskové hře, Ovidius napsal: „Je tu i jiná hra, rozdělená do polí, majících stejný počet jako je měsíců v roce. Na každé straně desky jsou tři pole a vítězem se stane ten, komu se podaří umístit tři kameny do přímky na jedné ze stran.“ Berger věří, že tuto hru pravděpodobně znali již staří Římané, neboť v jejich obydlích bylo nalezeno mnoho hracích desek, ale opět není možné určit jejich stáří z důvodu přístupnosti jejich obydlí generacím po tomto období. Existuje také domněnka, že se do Říma tato hra dostala přes obchodní stezky. Hra si získala na oblíbenosti v Anglii v období středověku. V Anglii byly nalezeny herní desky vyřezané do sedadel katedrál v Canterbury, Gloucesteru, Norwichi, Salisbury a Westminster Abbey. Na těchto deskách bylo místo pro kameny označeno dírami namísto čar, odtud hra dostala jméno nine holes (angl. devět děr). Vytvoření řady u této varianty nebylo možné na diagonálách. Další herní deska se našla vyřezaná na spodku pilíře v katedrále v Chesteru. Tato hra se objevuje i v Shakespearově díle ze 16. století, Sen noci svatojánské (Akt II, 1. scéna). Titania si zde stěžuje, že už se tato hra dlouho nehraje: „The nine men's morris is filled up with mud!“. Autoři se velice rozcházejí, co se původu názvu hry týče. Někteří spekulují, že je jméno spjaté s tancem Morris, z kterého vznikl název Moorish. Daniel King naopak tvrdí, že slovo morris nemá co do činění s názvem stejnojmenného starého anglického tance. Podle něj pochází z latinského slova merellus, které označuje šachového pěšce nebo hrací kámen. King také podotýká, že hra byla velice populární mezi římskými vojáky. V některých evropských zemích se zavedlo zvláštní rozvržení hrací desky, které zastupovalo symbol ochraňující před zlem. Pro starověké Kelty byla herní deska posvátnou; ve středu byl znak posvátného mlýnu či kostela (tj. symbol znovuzrození), a z něj vyzařovaly znaky čtyř hlavních směrů – čtyř živlů a čtyř větrů.
Pravidla hry Mlýn: Dvojnásobný
Losem si určete, který z hráčů hru začne. Každý z hráčů má k dispozici 9 kamenů jedné barvy, které postupně umisťuje na volná pole na hrací desce s cílem postavit „mlýn“ („mlýn“ znamená umístění 3 vlastních kamenů v řadě za sebou). Zároveň se hráč snaží soupeři znemožnit postavení vlastního mlýnu. Hráč, kterému se podaří mlýn postavit, může z desky odstranit libovolný soupeřův kámen. Pokud jedním tahem postaví hráč mlýny dva, odstraní 2 soupeřovy kameny. Jakmile již má hráč na desce všechny své kameny, posunuje je na sousední pole. Posunem dalších kamenů hráč usiluje o postavení dalšího mlýnu. Vítězem se stává hráč, který soupeři odstraní 7 kamenů (ze zbývajících 2 už soupeř nemůže postavit mlýn) nebo všechny jeho kameny zablokuje. O vítězi může být rozhodnuto mnohem rychleji, budete-li stavět mlýn dvojnásobný, čili umístění 5 kamenů tak, aby jeden z nich mohl v následujícím tahu jeden mlýn otevřít a druhý uzavřít.
Ze studnice vědění čerpal: Tomáš Zahálka
Víte, že když zakoupíte Desková hra Mlýn na Dudlu.cz, tak tím podporujete Nadační fond Radost dětem, kam každoročně darujeme 20 % z celkového zisku? Padne-li vám do oka nějaká hračka nebo dětské zboží, můžete jedním nákupem udělat hned dvojitou radost. A pokud jste si u nás Stolní hra mlýn nevybrali, tak se nic neděje a budeme moc rádi, když nám nemocné děti pomůžete podpořit přímo přes transparentní účet nadačního fondu, který podporuje i hokejista Tomáš Plekanec a tenistka Lucie Šafářová. Každá korunka se počítá a i malý krok pro vás, může být velkým krokem pro někoho jiného.
Už máte vybráno a chcete ušetřit? Využijte dopravu zdarma od 2 000 Kč, získejte dárek k nákupu od 1 000 Kč a nebo si přečtěte pár našich dalších tipů jak ušetřit peníze